Tänkvärt..

Starka och tänkvärda ord om hjälpande och tjänande:

"Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål,

måste jag först finna henne där hon är och börja just där.

Den som inte kan det, lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra.

För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad hon gör,

men först och främst det hon förstår.

Om jag inte kan det så hjälper det inte att jag kan och vet mer.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan

och vet beror det på att jag är högmodig och fåfäng

och egentligen vill bli beundrad av den andra istället för att hjälpa henne.

All hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa

och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa

inte handlar om att vilja härska, utan om att vilja tjäna"

Sören Kirkegaard

Ja detta tycker jag är viktigt! Speciellt för oss alla som har vårdande som vårt yrke!

Jag brukar ofta surfa runt och läsa andras bloggar, eller läsa olika artiklar på olika teman. Det finns så mycket intressanta människor överallt, som har så mycket att säga och så många fina och viktiga tankar och värderingar!
Tidigare har jag ju skrivit ett inlägg om förlåtelsens betydelse,
Det är ju så viktigt för sig själv och ens egen utveckling och välmående.

Det går väldigt mycket energi åt till att vara bitter, arg och och besviken.
Detta vet jag av egen erfarenhet, för jag har haft det jobbigt med en person på min arbetsplats under en längre tid.
Jag känner att jag mår bättre när jag lyckas tänka att, den här personen faktiskt inte mår bra- och detta går ut över mig. Att det är synd om henne, och att jag önskar hennes bästa trots allt, att hon kan må bättre om vi slipper mötas hela tiden. Jag kommer må bra av att våra stigar leder åt olika håll! Men för det önskar jag henne väl, trots allt!


Kram till er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0