Indianer... igen...

Kan inte låta bli.. har surfat runt på temat Indianer igen.. Jag tycker så mycket om deras värderingar och känner mig så förbunden med dom, på nåt sätt..
Här kommer lite av det jag hittat :

 
 Bön till anden
 Jag tittar på skönheten som omringar mig, dofter som går in i mig, ljud som förtrollar mig.
Jag kan se skönhet och avsikt.
Tankegångar eller logiken som finns nu,
är egenskaper som  inte passar in i min värld,
Det är saker som bara försöker hjälpa människan i en fysisk värld, värld av förlorare.
Med stor tacksamhet.
Jag ser till månen, till solen, till vatten, till örn, bäver, lax, rådjur, prärievarg,
Och jag har förtroende i dem som garant av min existens.
Jag vet att dessa saker kommer att överleva en försvunnen tid.
Jag vet att några kommer att säga,
vem är han som ska lära oss våra värden?
Jag vet att några kommer att säga,
tycker inte att den som ska lära oss våra värden... är logiska.?
Vad är talad logik?
Jag  samtalar med min ande.
När månen inte kommer ut en natt då kommer den ut som fullmåne nästa natt.
Jag har förtroende för morgonen
Att jag kommer att vara i fin form.
Så jag hälsar livet med kraft inifrån.
Jag söker min styrka, min kraft, mitt öde inifrån.
Denna allmakt inifrån kan inte förstöras med lätthet. Jag står på min två fötter, stadigt på moder jord som två blod ådror, de ger livet till mig.
Fylld med  känslor är jag för moder jord.
Som ett träd, jag reser upp min armar till himlen,för att möta fader vind,
och ger mitt tack för tidlösa lektioner som han där har avslöjat för mig hans gamla berättelser.
Till fader vind hämtar jag anden
Jag kommer att ge säd av liv med drömmar att de kommer att ta rot i nya landet, givande kraftig skönhet och skydd för allt för att en gång igen respekteras.
Till min barn, som äter av den frukt som växer på mitt grenverk,
denna frukt är deras skydd från en försvunnen tid. Det är min kärlek.
Genom sprickor i cement trottoarer och byggnader,min rötter kommer att växa och ge bra tecken av liv som kommer med hopp till de folk som har förlorat meningen med livet.
Det kommer att riva sönder deras sätt för att i blind raseri komma för att be om att få mitt skydd.
De kommer att finna  sina hjärtan en gång till, och lära sig hur man lyssnar till berättelser som har varit gömt djupt i mitt slående hjärta så länge.

Tack,store Skapare för min present av livet, tack för mitt folk.Tack moder jord, för den energi som du låter flöda upp i mitt hjärta.
Tack för att du lyssnar till mina ord.


Hövding 
 
 

O store Ande
Vilkens röst jag hör i vinden,
och med en andedräkt som ger liv till allt i världen.
Hör mig, jag är ett av dina barn.
Jag är liten och svag,
jag behöver din styrka och klokhet.
Låt mig  få gå i frid, och gör att mina
ögon får skåda röda och rosa solnedgångar.
Gör att mina händer respektera de saker du har gjort,
mina öron är lyhörd att höra din röst.
Göra mig så klok att
Jag kan förstå saker du har lärt mitt folk.
Lektioner som du har gömt i varje löv och klippa.
Jag söker styrka, inte till att vara överlägsen mina bröder, men till kunna strida mot min värsta fiende,
mig själv.
Göra mig förberedd för att komma
till dej med rena händer och med raka ögon, så när livet tynar som en vissnande solnedgång,
så att min själ kommer till dej utan skam.

Så lite vackra bilder igen..

   

 


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0