Att hantera människor

Vilken utmaning det är att hantera människor. I min omgivning finns det till 99% positiva, trevliga och härliga människor. Att hantera relationer till dom är ingen utmaning - tvärtom!
Men så finns den där lilla procenten..
Jag har träffat massor med människor genom livet, av alla de slag, i många olika situationer. Endel av dem har varit illasinnade, elaka osv.. Jag har nog klarat hyfsat bra att hantera dem.. ( tror jag.. ), men på felsökande människor som ler medan dom " sticker in kniven"- dom går jag bet på!
Jag har så himla svårt att hantera dubbelbottnade människor. Hur gör man? Jag har försökt med det man alltid ska börja med- att på ett lugnt och konstruktivt sätt förklara och berätta hur det känns när man blir hånskrattad åt, nervärderad och överkörd. Personen i fråga är helt oförstående och undrar hur i friden jag kan uppfatta situationen så?... Jag fortsätter att försöka förmedla att jag mår dåligt av hur personen beteer sig, men med samma resultat..
Okey mitt nästa drag är- Jag drar mig helt tillbaka. Skapar min arbetssituation på en helt annan plats. Kanske lugnar det ner sig om jag lämnar utrymme och inte trampar på samma golv?
Nej, det gör det inte.. personen följer efter mig och hackar, ifrågasätter och jagar upp sig när personen ifråga inte får full kontroll..
Bemöter det på samma sätt som tidigare, lugnt och pedagogiskt. Men nu med hjärt klappning och illa mående.. Jag förstår inte hur jag ska hantera detta..?
Hur i hela friden gör man?
Har fått många goda råd av min fina och kloka kamrat, försöker bibehålla lugnet utanpå och hoppas att det ordnar sig, men inuti får jag hjärtklappning så fort jag ser personen..
Nån som har ett tips?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0